Manosféra jako online obsah pro muže

„Společnost, která povyšuje závist a nenávist, nemůže nikdy vzkvétat v lásce a porozumění.“ Brené Brown


Tento text navazuje na prvotní článek představující Manosféru na tomto blogu, ale je doplněn o nové informace a můj aktualizovaný náhled na problematiku, která se s Manosférou pojí. Důvody vzniku tohoto příspěvku jsou vysvětleny v žurnálu: Jak se proměňoval můj pohled

Servírováno mužům

V původním článku jsem na Manosféru nahlížel jen ve vymezeném rámci. Ten se výhradně vztahoval k různorodým skupinám, jejichž názory se částečně překrývají, aniž by tvořily jednolitý celek.

Nový pohled na Manosféru mi přinesla zkušenost se zřízením instagramového účtu určeného výhradně pro účely tohoto blogu. Algoritmus mi bez většího zásahu sám začal nabízet obsah, který sice nepocházel přímo z komunit, jako je Pick-up Artists, Incel nebo MGTOW, ale nesl narativy pro ně typické. Obsah servírovaný mužům v mnohém nese přesvědčení známá z Red Pill obsahu, zejména idealizovaný obraz muže a neustálé atakování pocitů nedostatečnosti, ať už v oblasti vzhledu, financí, či vztahů. Druhou zásadní rovinou je pak vymezování se proti chování žen a společnosti jako takové.

Manosféra a obsah pro muže, který se v ní produkuje připomíná maskulinitu na steroidech.

Maskulinita na steroidech

Pokud se říká, že papír snese všechno, tak o internetu to platí stonásobně. Stačí jen okamžik a rázem se ocitneš ve světě, který nezná hranic. Jediným omezením je tvoje mysl, nedostatek sebevědomí, lenost či chybějící know how. Alespoň tak to tvrdí jedna protřelá hlava za druhou, až skrolování připomíná filmový pás, kde se na každém políčku mění antagonista, jeho odbornost a zaměření.

Hranice toho co je normální, se posouvají do surrealistických rovin, ve kterých má mít muž téměř nadpřirozené schopnosti. Od útlého věku rozjíždí svůj byznys, díky tomu investuje do nemovitostí a cestuje do luxusních destinací v doprovodu těch nejatraktivnějších žen. Samozřejmě k tomu také skvěle vypadá a nejde jen o fyzickou stránku, není mu totiž cizí ani aktuální fashion. Jeho metailním skills by záviděl i Marcus Aurelius a vůbec je kolem něj aura výjimečnosti.

Pokud by něco mělo být definicí zkreslení reality, tak je to tahle internetová maskulinita na steroidech (někdy do slova). Tvrzení z úst čerstvě plnoletého mladíka, že výdělek sto tisíc měsíčně, je obstojnou startovní čárou, sice může působit komicky, nikoliv však pro náctileté, kteří v takových lidech vidí své vzory. [1]

Všechny tyto mluvící hlavy se tě snaží přesvědčit o tom, že být takovým, jakým jsou oni, je normou, a pokud takový nejsi, tak děláš něco špatně. Druhým dechem tě pak přesvědčují o tom, že to jsou právě jejich názory, postupy, komunita či produkt, které ti pomůžou uspět.

Online obsah pro muže se zaměřuje na úspěch, hodnotu, cíle a výsledky.

„Úspěch“ a „hodnota“

Úspěch většiny těchto mužů spočívá v tom, že jiným mužům prodají představy a návod na to, jak být úspěšný. Řeči o tom, že ti chtějí pomoci, chtějí vrátit mužům sílu a narovnat bezpráví, bývají jen marketingovou zástěrkou. Jinými slovy většina z nich se na tobě chce jen napakovat. A někteří toho dokonce využívají k získání moci.

Vlastnosti těchto produktů, ať už jde o lidské tváře, či „reálný“ výrobek mají společné rysy. Tím nejvýraznějším signifikantním znakem je, že jim chybí přidaná hodnota. Zpravidla jde totiž o prázdné řeči a kompiláty informací, které najdeš zdarma. Není divu, když jde o obchodníky s informacemi a pozorností. Jak se říká, nic není zdarma a už vůbec se s tebou nikdo nebude dělit o jedinečné know how.

Máme volný trh a každé zboží si najde svého kupce. Nakonec největší problém není až tak v produktech samotných, ale v tom co jeho tvůrci spolu s ním dál předávají.

Manosféra je plná pokřivených mužských vzorů, které jsou falešné.

Vzory a hrdinové

A jaké ty vzory vlastně jsou? Tak především jsou to muži velkých prázdných slov, pochybných činů a nulových důkazů.

Nezdráhají se například tvrdit, že není potřeba vzdělání, které je jen ztrátou času. Zesměšňují normální a užitečnou práci. Zlehčují skutečné problémy mužů, na jejichž vytváření se spolupodílí. Zpochybňují legitimitu kompetentních autorit. A tímto způsobem by se dalo pokračovat donekonečna. [2] [3]

Je až neuvěřitelné, z čeho všeho lze generovat pozornost. Generátorem motivačního prázdna by šel označit selfmade byznysmen Markus Revolta. Na jeho pletky s multi-level marketingem a se scientologií se už před nějakou dobou podíval Mikýř. [4] [5]

Za to aktuálně se do hledáčku investigativní novinářky Apoleny Rychlíkové dostal tiktokový král a čtyřkař Adam Kajumi. [6] [7] Ten nově nabízí svou hustle akademii, ve které kluky naučí svému umu podnikání v oblasti Only Fans managementu a investování do krypta. [8]

Pokud si zrovna narazil na rage bait reel reklamy nějaké OF šlajsky ze stáje Kajumi a máš na ně pifku (a na ženy obecně), můžeš nasytit svou ztrápenou duši u reakcí Sibiřina, toho kluka zakuklenýho. [9] [10]

Na Lovcově deníku se můžeš stát Alfa chlapem a vyždímat tak za sebe incelské názory. Co naplat, že se v nich nejspíš jen utvrdíš, protože nejde o názory, ale jádrová přesvědčení a jejich příčina a řešení leží jinde než v obviňování feminizace společnosti. [11]

Pokud už by sis ale přeci jen chtěl zanadávat na feminismus, tak navštiv instagramový účet Jana Kleina [12]. Naopak s ryzí silnou testosteronovou maskulinitou se můžeš zase skamarádit u Sabira Alieva [13]. Starší ročníky ocení šovinistická moudra pana Chlada, který je alespoň z výše zmíněných skutečným miliardářem [14]

Uvedený výčet jmen je jen namátkovým průřezem toho, co se mi opakovaně zobrazovalo. Jelikož blog je apolitický, tak jsem záměrně nezmínil nikoho z politické sféry. Tak či onak jim podobní, kteří mezi sebou šablony kopírují, jsou tucty. [15]

Manosférický obsah je o výkonech s  důrazem na vzájemné porovnávání.

Makej!

Občas se mezi nimi objeví kontent, který sice není na sílu, ale předávané poselství může taktéž zaklopýtat v interpretaci. Mohou to být různí podcasteři, kteří si na kontroverzním obsahu a známých tvářích dělají čísla. Jiným příkladem může být fitness scéna. Fitness influenceři jako Jakub Enžl nebo Aleš Lamka se sice netají užíváním zakázaných látek, ale kolik mladých kluků přejde na temnou stranu síly, aniž by dosáhli svého naturálního maxima ve snaze se svému vzoru dorovnat? To se nikdy nedozvíme. [16] [17]

Neexistují žádná data k tomu, jak dotyční druhé ovlivňují a jaké to má přímé i nepřímé dopady. Některé dopady vlivu lze vysledovat v diskuzích. Například o rétorice injektovaného mindsetu z Lovcova deníku jsme psal již v článku o tom, jak uzavřené skupiny ovlivňují chování mužů.

V obecné rovině lze ale sledovat jistou nevraživost. Pobyt v takovém prostředí nezpůsobuje jen tlak na výkon, prohlubuje také pocit nedostatečnosti, ale celkově muže ovlivňuje způsobem, který nelze označit pozitivní. Pochybuju, že z takového prostředí může vzejít čistý a rovný chlap. A tím se dostáváme k tomu, proč je Manosféra toxickou skládkou nezodpovědnosti.

Vlivem působení online obsahu zaměřeného na muže lze snadno ztratit svou autenticitu, moralitu i důstojnost.

Svinstvo, který tě infikuje

Pokud je Manosféra doménou internetových vod, tak brodit se tímto obsahem přípomíná stoku, ve které jsou po stěnách rozvěšeny plakáty propagující toxickou maskulinitu. Čím déle tam strávíš času, tím větší je pravděpodobnost, že se něčím nakazíš.

Od stoky lze po oslím můstku přejít k reakčním kanálům, které sice nabízejí zábavu plnou bizáru, ale zároveň podporují šíření nenávisti. [18] [19] Různé formy nesnášenlivosti, misogynii nevyjímaje, číhají takřka na každém rohu. [20]

Do odpadu se spláchne nejeden chumáč vlasů, a tak stačí trochu zčeřit vody a chytit příležitost za pačesy. K tomu přímo i nepřímo vybízí různí podnikavci a přesvědčující tě o tom, že pokud nemáš to či ono, tak jsi líná nula. Nejde přitom o nic jiného než o performativní maskulinitu schovanou za „flex and money“ pozérství. Stačí jen jít do akce, takže záleží pouze na tom, zda-li chceš mít čisté ruce. [21] [22] [23] [24] [25]

Vymanit se z vlivu sociálních sítí může být náročné, protože konzumace online obsahu je návyková.

Jak z toho ven

Snažit se takový obsah regulovat, je nemožné. Je to boj s větrnými mlýny a ty do koryta neustále vhání nové vlny podobného obsahu. Plavat proti proudu je vyčerpávající a bloudění je návykové. Cesta ven vede skrze vymotání se ze spleti manosférických tunelů, které ti pokřivují reálnou perspektivu.

Je potřeba začít u sebe, kultivovat se a tím zkulturňovat prostředí okolo sebe. To znamená, že nestačí jen vypadnout. Je potřeba, aby se ti, kterým se to podaří, vymezovali proti takovému vystupování. To totiž skutečně silní a rovní chlapi dělají.

Dokonáno jest!

Použité zdroje

[1] KOMANI Kristian. Kolik je dost pro tebe?. In: https://www.instagram.com, 2025-01-21 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DFGU1_gNYEh/
[2] KAJUMI Adam. Škola života. In: https://www.instagram.com, 2025-01-27 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DFWLNXQN6nI/
[3] MATHYAS TRADER. Škola tě zaručeně připraví na reálnej život. In: https://www.instagram.com, 2025-06-31 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DKSY8IJhNjK/
[4] MÚPI. Přemotivované motivační video, které musíš vidět. In: https://www.youtube.com, 2020-12-10 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=vHLEQfMOFD8
[5] MÚPI. Největší podvod v dějinách lidstva. In: https://www.youtube.com, 2023-16-12 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=79HjztZJCJI
[6] PAGE NOT FOUND. Vydělala na OnlyFans miliony, dostala jen 200 000. Natáčet musela i v léčebně. Odhalujeme praktiky agentury influencera Kajumiho. In: https://pagenotfound.cz, 2025-26-05 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://pagenotfound.cz/clanek/vydelala-na-onlyfans-miliony-dostala-jen-200-000-natacet-musela-i-v-lecebne-odhalujeme-praktiky-agentury-influencera-kajumiho
[7] KAJUMI Adam. Eworld se slevou v biu. In: https://www.instagram.com, 2025-05-24 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/p/DKCvMFkNgnO/
[8] ŠORM Jakub. Kajumi spouští vlastní mentoring. Na sítích radí o investování, začíná se nápadně podobat Tateovi. In: https://www.antiyoutuber.cz, 2025-02-09 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.antiyoutuber.cz/clanky/adam-kajumi-influencer-onlyfans-andrew-tate-socialni-site.A250207_135613_antiyout-clanky_sorm
[9] FCKOFF. SIBIŘAN ti podkopne nohy. In: https://www.youtube.com, 2025-05-01 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=aD79BAEqnBU
[10] SEŠLÝ DĚKAN. Sibiřan NIČEMU nerozumí!!. In: https://www.youtube.com, 2025-02-18 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=dgb6vE9Ihb0
[11] LOVCŮV DENÍK. Psychoterapie: : 10 Lovcových postřehů. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2025-05-27 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2025/05/psychoterapie-10-lovcovych-postrehu.html
[12] KLEIN Jan. Cyklus hloupého moderního feminismu. In: https://www.instagram.com, 2025-05-10 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DJebYT7iqrZ/
[13] A-CAST. Upřímně milovat dokážu milovat jen pannu. In: https://www.spotify.com, 2024-02-28 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://creators.spotify.com/pod/show/kid-ajvn/episodes/105—SABIR-ALIEV-Upmn-milovat-doku-pouze-pannu–dnen-svt-nen-stavn-pro-siln-mue–Suplementy-a-biohacking-jsou-naprost-zklad-e2gbqkr/a-ab0r1b5
[14] FRIČOVÁ Ivana. Richard Chlad ví, kudy běží zajíc. Přežil 90. léta, Krejčíře i miss na drogách. In: https://www.denik.cz, 2025-01-14 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.denik.cz/spolecnost/richard-chlad-miliardar.html
[15] TISÍCIKORUNA. Tak ještě že máš to „Géčko“. In: https://www.instagram.com, 2025-05-31 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DKTnMiAMcDR
[16] ENŽL JAKUB. Moje zkušenost se steroidy. In: https://www.youtube.com, 2022-10-02 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=pg3qGAbdi8o
[17] FANTASTICKÝ PODCAST. Temná Strana Dopingu | Fantastický Podcast EP. 20. In: https://www.youtube.com, 2022-11-24 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=jcqDox6ngYM
[18] SEŠLÝ DĚKAN. Reakční kanály podporují šíření nenávisti! Jak?. In: https://www.youtube.com, 2025-03-31 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=zi92lq8JK0w
[19] FCKOFF. Reakčným kanálom nakoniec mrdne. In: https://www.youtube.com, 2025-05-23 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=zi92lq8JK0w] [https://www.youtube.com/watch?v=SwLhCaw98LM&lc=UgzMSN6avv5EsXxJ4-d4AaABAg
[20] TA3. Mizogýnia, násilie a internetoví guruovia. Ako tínedžeri končia v online svete nenávisti voči ženám. In: https://www.ta3.com, 2025-03-23 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.ta3.com/clanok/986237/mizogynia-nasilie-a-internetovi-guruovia-ako-tinedzeri-koncia-v-online-svete-nenavisti-voci-zenam
[21] MANUEL TACTICOS. Čím víc peněz mám, tím víc chápu, proč je většina lidí chudá. In: https://www.threads.com, 2025-05-30 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.threads.com/@mrsta_manuel/post/DKSQXYhIg_z?xmt=AQF0W6aI8udMJY2tPHkIDmcKsac9qICUgpwa7aiKvcwrKA
[22] FLIPKING. Rok 2024 byl jen začátek. To nejlepší teprve přijde. In: https://www.instagram.com, 2024-12-31 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.instagram.com/reel/DEPe0J2MhqS/
[23] PŠENIČKA Jiří. Od důchodců umím vykoupit byt za korunu. Ale už nechci, říká „flipovací král“. In: https://www.seznamzpravy.cz, 2025-04-11 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-od-duchodcu-umim-vykoupit-byt-za-korunu-ale-uz-nechci-rika-flipovaci-kral-273771
[24] AGRAELUS REAKCE. Vyjádření Adama Kajumiho – Jsou to pomluvy, nevěřte jim!. In: https://www.youtube.com, 2025-05-14 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=HzRsFi4vgUM&t=971s
[25] STAY12. Kajumi situace je šílená!. In: https://www.youtube.com, 2025-06-07 [online; cit. 2025-06-07]. Dostupné z: https://youtu.be/b5uOMEV3hc8?si=wyBdLYN9JwYXFVjc&t=348
[X] Přehled literatury

Pocítil jsi na sobě někdy vliv online obsahu? Napiš mi: info@mindtuber.cz
Zapoj se do diskuze v komentářích: pravidla diskuze

Související příspěvky

Obrazové materiály použity z https://unsplash.com a https://www.midjourney.com

Sdílej:
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře