„Skupiny často činí horší rozhodnutí než jednotlivci – ne proto, že by členové byli hloupí, ale protože skupinové myšlení dusí nesouhlas.“ I. Janis
Dnes se v krátkosti podívám na psychologické efekty formující postoje mužů v sociálních bublinách, což je téma, které úzce souvisí s online mužskými seberozvojovými skupinami, potažmo Red Pill komunitou. Nejde totiž jen o to, kdo a jaké informace v prostoru těchto komunit šíří, ale i o tyto přidružené jevy.
Ty se totiž nemalým dílem podílí na výsledných negativních dopadech týkajících se vnímání společenského uspořádání mezi muži a ženami. Vliv mají i na mínění týkající se mužství a chování žen. Ať už jde o utvrzování se ve svých negativních jádrových přesvědčeních, šíření misinformací, nebo asi tu nejhorší možnou variantu, kterou je extrémismus a radikalizace.
Manosférická pěna
Soubor různorodých webových stránek a online fór zabývajících se mužskými tématy, včetně tohoto blogu, tvoří tzv. Manosféru. Manosféra je decentralizovaná a nehomogenní, ale zároveň je jakýmsi ekosystémem, ve kterém jednotlivé subkultury (Red Pill, MGTOW, Pickup Artists) tvoří síť navzájem propojených sociálních bublin. Ty se liší svým zaměřením a převládajícím světonázorem.
Tato manosférická pěna má tu zvláštnost, že muži do ní ponoření, se mohou mezi jednotlivými bublinami přelévat v závislosti na své životní etapě a na tom, které aktuální téma u nich vybublá na povrch. Od rozchodu k nutnosti se znovu ponořit do seznamovacího procesu, od seznámí po potřebu si vztah udržet. Někdy jde o opakující se cyklus končící opuštěním následovaných názorů, jindy dochází k uvíznutí ve spletité sítí, která se ukývá hluboko pod hladinou.

Někým být a někam patřit
Lidé přirozeně chtějí někam patřit. Touha někam patřit je nejvýraznější ve chvílích nejistoty a zranitelnosti, takže například během dospívání či během životních krizí. To zahrnuje období, které jsou specifické hledáním či ztrátou identity, hledáním odpovědí na otázky po smyslu, či v okamžicích osamění. Konkrétně pak třeba:
- Období puberty – během dospívání můžeš zažívat pocity vyčlenění a nepochopení. Hledáš svoji identitu v kontextu toho, co znamená být mužem. Hledáš vzory a někoho s kým by ses mohl ztotožnit.
- Období po rozchodu nebo rozvodu – mění se tvá sociální role a zvlášť po dlouhodobých vztazích dochází k revizi životních postojů a hodnot.
- Období, kdy se cítíš osamělý. – to může být způsobeno opakovaným odmítáním ze strany žen, ale i nepřítomností blízkých vztahů ve tvém životě. Chybí ti partnerka, máš málo opravdových přátel nebo ses vzdálil rodině.
- Období, kdy se cítíš ztracený – jde o stav existenční nejistoty a tápání: : „Proč se mi nedaří? Proč se mi to děje? Co je se mnou špatně? Jaký to má všechno smysl?“
Někam zapadat přirozeně pomáhá vyrovnat se s pocity zmatení a izolace. Výše uvedená období až nápadně lícují se životním rozpoložením mužů, kteří vstupují do Manosféry, ve snaze nalézt nejen odpovědi na svá trápení, ale i pochopení a přízeň druhých podobně naladěných mužů. Mužů, kteří hledají nový směr a nové podněty. Mužů, kteří chtějí vědět, co mají dělat, aby se věci změnily, nebo se neopakovaly.

Online identita
Online prostor je místem, kde lze rychle získat přijetí. Zprvu ani nemusíš cíleně vyhledávat obsah, který by se zaměřoval na specifické problémy vztahů mezi muži a ženami. Stačí, aby ses zajímal o to, jak změnit svůj život. Třeba můžeš jen chtít začít cvičit. Tady zapůsobí mocná síla algoritmů. Díky tomu, že je Manosféra silně propojená se seberozvojovými tématy jako fitness, biohacking, bojové sporty, ale třeba i stoicismus nebo investování, rychle můžeš mít Red Pill obsahu plný feed. [1] [2]
K tomu, aby člověk zapadl, formuje svou online identitu způsobem, která vyhovuje dané skupině. Obvykle jde o přijímání specifického jazyka, hodnot a názorů. Online identita je způsob, kterým se prezentuješ a zahrnuje kromě názorů i styl komunikace a vztahy, které si v online prostředí, buduješ. Často bývá tento obraz odlišný od identity, kterou máš v reálném světě, i když se s ní nějakou měrou překrývá.
Přijímáním určitých názorů posiluješ svůj sebeobraz. Konzistentní obraz sebe sama ti může posloužit coby opora v období nejistoty, ale může také plnit únikovou roli. V online světě se tak můžeš snadno stávat někým, kým bys chtěl být. Snadno můžeš začít vzhlížet k vůdčím osobám, které tento obraz reprezentují, a to navzdory tomu, že jde o účelově vytvořený ideál. [3]
V uzavřených komunitách, kde mohou být její členi v anonymitě, byla pozorována větší tolerance vůči abnormálnímu chování, zahrnujícího extrémní názory.
Formování tvé digitální identity může výrazně ovlivnit i tvé reálné chování. To může být problém, protože některé bubliny vykazují vysoký tlak na konformitu, kde se příliš netoleruje jinakost. Mohou za to polarizované názory a černobílé vidění světa. Příkladem budiž třeba chovaní „pravého“ Alfa chlapa.
Po vzoru sebenaplňujícího se proroctví se začneš chovat tak, jak od sebe očekáváš, aby sis potvrdil, že seš tím, koho bys chtěl, aby druzí viděli. Pokud si například představuješ, že tě ženy vidí jako neatraktivního zoufalce, pak se s tím ztotožňuješ a budeš chtít být v jejich očích Alfou. Vytvoříš si tak novou roli, kterou začneš žít.

Negativní vlivy komunit
Komunity mají obrovský vliv na formování identity jednotlivců, zvlášť pokud jsou tyto skupiny uzavřené, a to ve smyslu nepřijímání odlišných názorů. Názorů jiných než těch, které členi za validní považují a navzájem si jejich platnost potvrzují.
Jde o takzvaný syndrom skupinového myšlení (Groupthink), jehož typickým projevem je sdílení kognitivních zkreslení. Členi často ztrácí kontakt s realitou a jde o jeden z mnoha negativních vlivů skupiny na jednotlivce. Posuď sám, zda-li ses už někdy setkal s některým z nich:
- Skupinová polarizace – Jedná se o tendenci skupin postupně přijímat stále extrémnější postoje. Jako příklad může posloužit přechod k Black Pill postojům způsobený sérií neúspěchů se ženami a rozvoj mysogynie.
- Efekt falešného konsenzu – Lidé jsou náchylní k přeceňování významu souhlasu daný druhými lidmi. Pokud někdo například tvrdí, že: „ženy nezajímají tvé útrapy a problémy, pouze tvé úspěchy.“ [4] a dostane na to stovky souhlasných komentářů, posiluje to jeho přesvědčení, že jde o univerzální pravdu.
- Skupinové myšlení – Jde o tendenci, kdy se lidé vyhýbají nesouhlasu nebo kritickému myšlení, protože chtějí zapadnout a nevyčnívat.
- Efekt komnaty ozvěn – Online komunity fungují jako uzavřené bubliny, kde se stále dokola opakují stejné informace bez skutečné oponentury. To je typické pro Red Pill obsah, který se v různých obměnách neustále snaží legitimizovat nepodložené závěry a vše nehodící se ignoruje, zesměšňuje či ignoruje.
- Efekt kotvení – Tendence rozhodovat se na základě první (jediné) informace, kterou člověk vstřebá bez ohledu na její relevanci. Muži se často k Red Pill obsahu dostávají v období, kdy jsou zranitelní, protože řeší svoji svízelnou životní situací (nízké sebevědomí, špatné vztahy, pozbytí smyslu života apod.).
- Působení autority – máme tendence věřit informacím, které pocházejí od osob, které působí jako autority bez ohledu na jejich kompetenci či kvalifikaci. Red Pill influenceři rádi vystupují jako experti na psychologii a vztahovou dynamiku.
Digitální subkultury orientované na mužskou zkušenost výrazně ovlivňují, jak muži vnímají sebe, vztahy i své místo ve společnosti.

Kde končí a začíná vlastní názor?
To, jak silné mohou výše uvedené vlivy být, ti ukážu na následujícím příkladu, který rozhodně není ojedinělý. Smyslem není poukázat na tyto konkrétní případy, ale poukázat na dopady vyjmenovaných jevů. Ukázka ti může přijít extrémní, je ale vhodná pro demonstraci, protože jsou z ní patrné důsledky. Můžeš používat jinak zabarvená slova, ale to důležité je, jaká přesvědčení se pod nimi skrývají.

Zkus se nad touto ukázkou zamyslet a zeptat se sám sebe, nakolik jde o vlastní názory pisatelů a do jaké míry jde o opakování naučených frází. Jaký emoční náboj je žene? A jiný případ.

Nezřídkakdy narážím v diskuzích na komentáře, podle kterých dokážu celkem přesně určit, odkud dané názory pochází. Spojují je stejná témata a opakující se specifický slovník. Padají slova jako žena jednorožec, disney pohádky, hypergamie, mentalita hojnosti, hojnost atraktivních žen, bílý rytíř, vrchol sexuální atraktivity, betaizace, holkytýda atd. [5] [6] [7] [8] [9] [10] Často jde o celé ustálené obraty, které mají totožnou dikci.

Zde bylo dokonce použito inspirátorovo schéma etapy vývoje žen podle Red Pillu, který posloužil coby profilový obrázek diskutéra.

A zde originál, ze kterého je patrné, že ženy po padesátce na seznamování mohou zcela zapomenout. A ty na konci své „expirace“ zapláčou. Slovy autora této infografiky:,,Ženy v tomto období zpravidla zažívají největší porci deziluze. Vzhledem ke svému věku mají pocit, že jako dámy si nyní zaslouží bezbřehý respekt, obdiv a tuny pozornosti ze strany atraktivních, úspěšných chlapů.“ [6]


Koučování nebo indoktrinace?
Nekritické ztotožňování se s Red Pill obsahem může být způsobeno potřebou si potvrdit vlastní jádrová přesvědčení. Ty představují dostatečně zevšeobecněné a ustálené pravdy, na jejichž základě se vytváří další iluzorní korelace, ve kterých se spojují dvě zdánlivě nesouvisející věci. V tomto příkladu je to třeba tvrzení o rozvodech a ženské hypergamii, potažmo betaizaci, která se může opírat o negativní jádrové přesvědčení týkající se nedůvěry či nejistoty.
Ačkoliv jsou žádosti o rozvod ve větší míře iniciovány ženami, mezi uváděnými důvody už je rozdělení rovnoměrnější:„Přibližně v jedné polovině případů soudy jako příčinu rozpadu manželství uvádějí dlouhodobě obecný „rozdíl povah, názorů a zájmů“, a to jak na straně muže, tak ženy.“ [11]. A ačkoliv pod touto kategorií vévodí nevěra, vyvození závěru o hypergamii je pouhým dojmem, přesto to Red Pilleři uvádí jako nepopiratelný fakt.
Jako bílý rytíř, který se z definice snaží tímto příspěvkem zavděčit ženám, musím konstatovat:„Vskutku podivuhodný přístup k ženám zaujímáte, ó vy prozřetelní tvrdých pravd uvědomělí.“ Ne, vážně! Představa, že takové smýšlení je předmětem výcviku, který má za cíl zlepšit mužské kvality, je děsivá! Víc, než koučování to připomíná propagandistické očkování.
Jednou věcí je, nechat si poradit, druhou pak myslet vlastní hlavou. Buď obezřetný k tomu, co ti, kdo povídá a bez diskuze ti zdůvodňuje, proč bys tomu měl věřit. Tobě se může taková věc jevit neškodně, ale přijdou-li do styku s takovými myšlenkami hluboce zranění jedinci, může to mít katastrofální následky.
Tolerance k různým formám nesnášenlivosti v kombinaci s vysokou mírou frustrace zakládá v kyberprostoru zárodky pro potenciální bezpečnostní hrozby. Jak to dokládají incidenty masových střelců z řad incelů. [12] [13] Jako sondu do duše mladého kluka ti doporučuju podívat se na seriál Adolescent, zvlášť na třetí epizodu. Více o tomto tématu, ale až někdy příště.
Dokonáno jest!
Použité zdroje
[1] CAPÁKOVÁ, Veronika. Už po pár hodinách na YouTube nebo TikToku se mladým mužům zobrazuje nevhodný obsah vůči ženám, tvrdí studie. In: https://archiv.hn.cz, 2024-05-13 [online; cit. 2024-05-13]. Dostupné z: https://archiv.hn.cz/c1-67320360-uz-po-par-hodinach-na-youtube-nebo-tiktoku-se-mladym-muzum-zobrazuje-nevhodny-obsah-vuci-zenam-tvrdi-studie
[2] LAUDER, Silvie. BROLÍK, Tomáš. Proroci správného chlapáctví. In: https://www.respekt.cz, 2024-08-25 [online; cit. 2024-08-25]. Dostupné z: https://www.respekt.cz/tydenik/2024/35/proroci-spravneho-chlapactvi?srsltid=AfmBOooLmZFIkv-WpIRE-txpvhYNANp8pWBx3nzM0yBg-LocmI0bWHH8
[3] NĚMÁ, Markéta . Kouči a influenceři: Kde končí pomoc a začíná manipulace. In: https://www.m-nema.cz, 2024-08-30 [online; cit. 2024-08-30]. Dostupné z: https://www.m-nema.cz/2024/08/30/kouci-a-influenceri/
[4] THE RED PILL (2015). Padesát odstínů rudé. In: https://www.theredpill.cz, 2015-07-18 [online; cit. 2015-07-18]. Dostupné z: http://www.theredpill.cz/Padesat-odstinu-rude-1
[5] LOVCŮV DENÍK (2021). Holkytida – závislost na holce. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2021-01-06 [online; cit. 2021-01-06]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2021/01/holkytida-zavislost-na-holce.html
[6] LOVCŮV DENÍK (2021). Věk ženy a balení & vztahy. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2021-11-08 [online; cit. 2021-11-08]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2021/11/vek-zeny-a-baleni-vztahy.html
[7] LOVCŮV DENÍK (2024). Bílý rytíř Kamil a gendermanovo desatero. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2024-03-54 [online; cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2021/03/bily-rytir-kamil-a-gendermanovo-desatero.html
[8] LOVCŮV DENÍK (2021). Bílý rytíř Kamil a jeho trampoty. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2021-03-21 [online; cit. 2021-03-21]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2021/03/bily-rytir-kamil-a-jeho-trampoty-01.html
[9] LOVCŮV DENÍK (2020). Betaizace – Jak se změníš v Beta chlapa?. In: https://www.lovcuvdenik.cz, 2020-01-29 [online; cit. 2020-01-29]. Dostupné z: https://www.lovcuvdenik.cz/2020/01/betaizace-jak-se-zmenis-v-beta-chlapa.html
[10] LOVCŮV DENÍK (2025). Proč potřebuješ hojnost žen. In: https://www.tiktok.com, 2025-01-02 [online; cit. 2025-01-08]. Dostupné z: https://www.tiktok.com/@lovcuvdenik/video/7466412441468030230
[11] RODINÝ SVAZ (2024). Dobrá zpráva: Většina touží po stabilním a šťastném manželství. Rodinný svaz má co nabídnout. In: www.rodinnysvaz.cz, 2024-03-18 [online; cit. 2024-03-18]. Dostupné z: https://www.rodinnysvaz.cz/dobra-zprava-vetsina-touzi-po-stabilnim-a-stastnem-manzelstvi-mame-co-nabidnout/
[12] DOSOUDIL, Martin. Subkultura Incels jako možný bezpečnostní problém. In: https://theses.cz, 2024-03-15 [online; cit. 2024-03-15]. Dostupné z: https://theses.cz/id/xgemn2/Dosoudil_Subkultura_Incels.pdf?lang=cs
[13] BRANNÁ, Tereza. Manosféra jako bezpečnostní hrozba. In: https://theses.cz, 2025-03-12 [online; cit. 2025-03-12]. Dostupné z: https://theses.cz/id/o9ydw2/__BakalaE_rESskaE__praE_ce.pdf?lang=en
[X] Přehled literatury
Pocítil jsi vliv skupiny, jejiž jsi členem? Napiš mi: info@mindtuber.cz
Zapoj se do diskuze v komentářích: pravidla diskuze
Související příspěvky
- Manosféra
- Struktura manosféry
- Red Pill – subkultura mužství
- Láska žen podle Red Pillu
- Podobenství žen v Red Pill komunitě
- Ženy jako symbol vztahových dramat
- Holkytida z pohledu nezralé vztahovosti
- Neviditelná klec vztahového rámce
- Alfa muž jako náplast Red Pillu přes nezralou maskulinitu
- Beta chlap slaměný panák Red Pillu
- Co je to Red Pill? Cesta k pochopení mužského pohledu
- Krize mužství
- Mužská síla v nové érě
- Pickupeři
- Jak Red Pill ovlivňuje partnerské soužití
- Soft Next jako metoda manipulace při řízení vztahu podle Red Pillu
- Klíč k autenticitě
Obrazové materiály použity z https://unsplash.com a https://www.midjourney.com